Karietai – lemtingas dvaro istorijos vaidmuo

Kaip nebūtų keista, tačiau Ilzenbergo dvaro istorija prasidėjo nuo karietos. O dar tiksliau – jeigu vokiečių riteris Berndtas Kersenbrockas 1515 metais nebūtų sėdęs į karietą ir išvykęs apžiūrėti jam dovanotų žemių, šiandien mes nežinotume, kas yra Ilzenbergo dvaras. Jo paprasčiausiai nebūtų.  

1515 metų ruduo buvo neįprastai šiltas ir sausas, todėl B.Kersenbrockas nusprendė nebeatidėlioti ir leistis į kelionę. Iš Vokietijos jam reikėjo nusibelsti į Livonijos ordino pakraštį – vietovę už 38 kilometrų į pietvakarius nuo Jekabpilio (Jakobstadt), pavadintą jam suprantamu Ilzenbergo vardu. Sausas ruduo buvo puiki galimybė išvengti ilgos kelionės pažliugusiais keliais.

Leno teisėmis paskirta valda reiškė, kad Kersenbrockai, jeigu tik jiems patiks, Ilzenberge galės įsikurti iki gyvos galvos, o beveik 3 tūkstančius hektarų žemės su valstiečiais paveldės jų vaikai ar anūkai. Tokia perspektyva Berndtui pasirodė šviesi ir viliojanti.

Berndtas iš karto, vos spėjęs apžiūrėti apylinkes, apsisprendė likti Ilzenberge. Jo karieta sustojo ant aukštos kalvos, nuo kurios atsivėrė nuostabus vaizdas į papėdėje tyvuliuojantį Ilgio ežerą su salomis. Kitur svečiai sustoti ir negalėjo, nes čia baigėsi kelias. O vieta, kur stovėjo jų karieta ir vežimas su kelionės manta, pasirodė tinkamiausia dvarui statyti. B.Kersenbrockas prasitarė, kad prieš likimą neverta spyriotis, nors giliai širdyje džiaugėsi ir dėkojo Dievui už šią dovaną.

Kelioninės karietos senovėje buvo vadinamos diližanais arba pašto furgonais. Jų  greitis siekdavo apie 10 km/val.Geru oru juos tempdavo keturi, orams pabiurus – iki šešių arklių. Furgone tilpdavo 15 keleivių. Keleiviai mokėdavo ir už persikėlimą per upes keltais, tiltais, mokestį už važiavimą plentu, už ratų tepimą, ekipažo paruošimą.

XIX a. Kauno ir Tauragės plentais jau važiuodavo patogesni diližanai. Jie riedėdavo reguliariai, pagal tvarkaraštį. Lengvasis diližanas iš Kauno į Petrapilį išvykdavo pirmadieniais ir ketvirtadieniais. Didesnis krovininis vykdavo antradieniais ir penktadieniais, o skubusis pašto diližanas – šeštadieniais.

Tačiau vietinėms kelionėms dvarininkai ar pasiturintys miestelėnai rinkdavosi lengvas, dažniausiai dviejų arklių tempiamas karietas. Jas užsakydavo pas garsius karietų meistrus Europoje.

Dabartinė Ilzenbergo dvaro karieta „Victoria“ pagaminta XIX a. viduryje Austrijoje. Ją restauravo vietos meistrai.

Karietos „Victoria‘ smagumą pramoginėse kelionėse Ilzenbergo dvaro apylinkėmis nuo šiol gali išbandyti ir dvarvietės svečiai.

Kviečiame ypatingai kelionei.   

Our website is protected by DMC Firewall!